ALMS Öğrenim Yönetim Sistemi, kurumunuza özel şekillendirebileceğiniz bir uzaktan eğitim platformudur. Eğitim kurumlarının ya da kurumsal firmaların kendi içlerindeki yapısını, uzaktan eğitim için elverişli hale getirir. Mekandan ve zamandan bağımsız olarak eğitim almaya ya da eğitim sağlamaya, alınan eğitimleri tekrar etmeye, ölçme ve değerlendirmenin yapılmasına ve iletişim araçlarının kullanılmasına olanak sağlar.


Yönetici rolündeki kullanıcılar, sistemde en geniş yetkilere sahip kişilerdir. Tüm ayarları, organizasyon yapısını, eğitimleri, aktiviteleri, kullanıcıları görüntüleyebilir ve bu öğeler için işlem yapabilirler.
Bu kılavuzda ALMS Yönetici panelindeki araçları tek tek ele alacağız:

1. Giriş Sayfası
Kurumunuza özel ALMS giriş sayfasından, size özel tanımlanmış kullanıcı adı ve şifreyle sisteme giriş yapabilirsiniz:



Giriş sayfasında dil ve ülke seçimi yapabilir, varsa yayınlanmış duyuruları görebilirsiniz. Kurum ayarlarında ilgili entegrasyon sağlanmışsa, sosyal hesaplarla da giriş yapabilirsiniz.

2. Ana Sayfa
Yönetici ana sayfasında; üst menü, sol menü, “Anketlerim”, “Yakında başlayacak aktivitelerim”, “Son teslim tarihlerim”, “Duyurular” ve “Neler oluyor” bölümleri bulunmaktadır.



2.1. Üst Menü
Üst menüde sırasıyla bildirimler, mesajlar, derslerim, dil seçeneği, geri bildirim ve profil simgeleri bulunmaktadır.



2.1.1. Bildirimler
Kullanıcı hesabınıza ait bildirimlere  simgesine tıklayarak ulaşabilirsiniz.

2.1.2. Mesajlar
Size gönderilen, ya da diğer kullanıcılara gönderdiğiniz mesajlara  simgesine tıklayarak ulaşabilirsiniz. (Mesajlar bölümünden “İletişim araçları” kısmında da bahsedilecektir.)

2.1.3. Derslerim
Eğitmeni olduğunuz ya da size atanan bir ders varsa  simgesi aracılığıyla “Derslerim” sayfasına geçiş yapabilirsiniz.

2.1.4. Dil Seçeneği
Sistem dilini değiştirmek için  simgesine tıklayabilirsiniz. (Ayarlar kısmından bu simgenin görünürlüğünü kapatabilirsiniz.)

2.1.5. Geri Bildirim
Sistem kullanımı ile ilgili geri bildirimde bulunmak için  simgesine tıklayabilir, açılan pencereden mesajınızı iletebilirsiniz.

2.1.6. Profil
Sistemde kayıtlı kişisel bilgilerinizi ve profil resminizi görüntülemek ya da düzenlemek, takviminizi görüntülemek ya da hesabınızdan çıkış yapmak için; profil resminizin ve isminizin yer aldığı  simgesine tıklayabilirsiniz.


2.2. Sol Menü



2.2.1. Derslerim
Eğitmeni olduğunuz dersler, size atanmış eğitimler ve favori derslerinize sol menüdeki  sekmesi aracılığıyla da ulaşabilirsiniz.

2.2.2. Takvim
Yönetici rolünde olduğunuz için yalnız kendinize ait aktiviteleri değil, sistem genelindeki aktif etkinlikleri de  sekmesi aracılığıyla görebilirsiniz.

2.2.3. İletişim Araçları
ALMS Sisteminde beş farklı iletişim aracı bulunmaktadır. Sol menüdeki “İletişim Araçları” sekmesinden bu araçlara geçiş yapabilirsiniz.



2.2.3.1. Mesaj



Size gönderilmiş, sizin gönderdiğiniz, taslak olarak kaydettiğiniz, ya da sildiğiniz mesajları Mesajlar sayfasında görüntüleyebilirsiniz. Yeni mesaj göndermek ve var olan mesajları silmek için de yine aynı sayfadan işlem yapabilirsiniz.

2.2.3.2. Duyurular



Belli bir programın ya da dersin öğrencileri ve eğitmenleri, ya da tüm öğrenci ve eğitmenlere yönelik duyuru yayınlamak için; sol menüden İletişim Araçları> Duyurular sekmesine tıklayarak Duyurular sayfasına geçiş yapabilirsiniz.

Yeni bir duyuru yayınlamak için  sekmesine tıklamanız gerekmektedir. Açılan sayfada üst kısımdaki boşlukları doldurup, “Gönder” düğmesine basmadan önce, ilgili ayarları seçmelisiniz. Aşağıdaki seçimleri işaretlediğinizde:

• E-posta olarak da göndermek istiyorum: Duyuru hem kullanıcı panelinde görünür hem de e-posta olarak ilgili kişilere gönderilir. E-posta gönderimi için E-posta gönderim ayarlarının yapılmış olması gerekmektedir. (Bkz. Eposta_Gonderim_Ayarlari )

• SMS olarak da göndermek istiyorum: Duyuru hem kullanıcı panelinde görünür hem de SMS olarak ilgili kişilere gönderilir. SMS gönderimi için SMS ayarlarının yapılmış olması gerekmektedir. (Bkz. SMS_Gonderim_Ayarlari )

• Her zaman üstte görünsün: Bu duyuru diğer duyuruların üstünde görünür. Daha güncel duyurular yayınlansa bile, üstte görünmeye devam eder.

• Bu duyuruyu sisteme giriş yapıldıktan sonra göster: Kullanıcı sisteme giriş yaptığında ayrı bir pencere açılır ve ilgili duyuru ekranda görünür.

 Düğmesi: Duyuruyu hazırlayıp taslak olarak bekletmek isterseniz, bu düğmeyi tıklayabilirsiniz.


2.2.3.3. Anketler
Kullanıcıların fikirlerini almak istediğiniz durumlarda, istediğiniz kişilere anket gönderebilirsiniz.
Sol menüden İletişim Araçları> Anketler adımlarını izleyerek Anket sayfasına geçiş yapabilirsiniz.


• Yeni Anket Oluşturma:
Anket sayfasında  butonu aracılığıyla anket oluşturma sayfasına geçilebilir.



Açılan sayfada  bölümünün üzerine tıkladığınızda ankete isim verebilmeniz için bir metin kutusu gelecektir. Anket ismini girip  butonuna tıkladığınızda isim kaydedilir. İptal etmek için  butonunu kullanabilirsiniz.
 Seçeneğini işaretlerseniz, “Cevaplanması zorunlu anket” kategorisinde gönderilir ve anketin gönderildiği kullanıcılar, sorulara cevap vermeden anket sayfasından çıkış yapamaz. Bu satır görünmüyorsa zorunlu anket ayarı kapalıdır. (Bkz. Anketi_Oncelikli_Goster_Ayari )

 Kısmında belirli bir programın ya da dersin kullanıcılarını seçebileceğiniz gibi; tüm öğrenci veya tüm eğitmenleri de seçebilirsiniz.

Anketi belirli başlıklarla bölümlere ayırmak isterseniz,



kısmından ilgili bölümlere bir başlık ekleyebilirsiniz. Başlığı düzenlemek için  butonunu tıklayıp “Düzenle” sekmesini seçmelisiniz. Tek bölümden oluşacaksa ve anket ismi yeterliyse,  butonunu tıklayıp, “Sil” sekmesini seçerek, başlık kısmını kaldırabilirsiniz.

“Yukarı Kaydır” ve “Aşağı Kaydır” sekmelerinden başlığın sayfadaki yerini değiştirebilirsiniz.

 butonu aracılığıyla ankete aşağıdaki gibi yeni bölümler ekleyebilirsiniz:



• Başlık:
Yukarıda da bahsedildiği gibi, bu sekmeden yeni başlıklar eklenebilir.

• Paragraflar:
Ankette kullanıcı için açıklama bölümleri eklemek isterseniz, bu sekme aracılığıyla bir metin ekleyebilirsiniz.

• Tek Satır Metin:
Bu soru çeşidinde kullanıcı; göndereceğiniz soruya, bir satırlık bir metinle karşılık verebilir. Olması gereken metin genişliğini piksel olarak belirtebilirsiniz. Metin genişliği kısmını boş bırakırsanız otomatik bir genişlik ayarlanacaktır.

• Çok Satırlı Metin:
“Tek satır metin” soru tipinden tek farkı kullanıcıya iletilen cevap metni kutucuğunun birden fazla satırdan oluşmasıdır.

• Şıklı Tek Seçim:
Ekleyeceğiniz soruya, hazır seçenekler ekleyip, kullanıcının bu seçenekler aracılığıyla cevap vermesini istiyorsanız, şıklı seçenekleri kullanabilirsiniz. Şıklı tek seçimde, kullanıcı seçeneklerden sadece bir tanesini seçebilir.

• Şıklı Çok Seçim:
Şıklı tek seçim soru tipinden tek farkı; kullanıcının ilgili seçeneklerden birden fazlasını işaretleyebilmesidir.

• Matris Sorular:
Bu soru tipinde anket soru ve seçeneklerini bir tablo olarak sisteme girebilirsiniz. Sütun kısmına, üstte sütunlar halinde yer alacak metinleri ekleyebilirsiniz. “Daha fazla seçenek ekle” bölümünden yeni sütun metinleri eklenebilir.
Satır kısmına anket sorularınızı ekleyebilirsiniz, birden fazla soru eklemek için “Daha fazla seçenek ekle” bölümünden birden fazla metin girebilirsiniz.

Bu bölümleri bir örnek aracılığıyla daha anlaşılır hale getirelim, kırmızı ile işaretlenen kısımlar eğitim dokümanı için eklenmiştir. Kullanıcı bu kısımları görmeyecektir.



Aşağıdaki resimde görünen anket matris tipinde oluşturulmuştur.



• Mevcut Anketi Düzenleme:
Anketler sayfasına geldiğinizde daha önce oluşturulan anketlerin listesini görebilirsiniz. Bir anket için işlem yapmak isterseniz, ilgili satıra gelip, sağdaki işlemler bölümüne tıklamanız gerekmektedir. İşlemler menüsü aşağıdaki gibidir:



“Düzenle” sekmesinden anket bölümlerinde değişiklik yapabilirsiniz.
“Rapor” sekmesinden anket raporu sayfasına geçiş yapabilirsiniz. Üst bölümde hedef kitleyi seçerek raporu görüntüleyebilirsiniz. Örnek bir rapor sayfası aşağıdaki gibidir.



Rapor, soru kategorilerine göre ayrılmıştır. Raporu cihazınıza indirmek için sağ alttaki “Detaylı Anket Raporunu İndir” butonunu tıklamalısınız. Rapor arka planda hazırlanır ve yönetici panelinizde anket raporunun indirilebileceğine dair bir bildirim gelir.



Bildirime tıkladığınızda açılan ekrandan raporu indirebilirsiniz.

Bir anketi kopyalamak için, yine Anketler sayfasında, “İşlemler” menüsünden “Kopyala” sekmesini tıklamalısınız. Anket kopyalanarak listede üst kısımda yer alır.

“Yayından Kaldır” sekmesi seçildiğinde, kullanıcılara gönderilen anket yayından kaldırılır.

“Sil” sekmesi seçildiğinde anket silinir ve listeden kaldırılır.

2.2.3.4. Forum
Bir tartışma platformu oluşturmak için, genel bir forum başlığı açabilirsiniz. Sol menüden İletişim Araçları> Forum adımlarını izleyerek Forum sayfasına geçiş yapabilirsiniz. Buradan açılan başlıklar tüm kullanıcılar tarafından görünür.
Bir derse özel forum başlatmak için, ilgili dersin içine forum aktivitesi eklemelisiniz.



• Yeni Forum Ekleme:
Forum sayfasındaki  butonu ile Forum Ekleme sayfasına geçiş yapabilirsiniz.



Başlık kısmı, kullanıcı panelinde forum ismi olarak görür. Mesaj kısmına yazdığınız metin de tartışmadaki ilk mesaj olarak görünür.

“Yönetici Kontrolü” seçeneği işaretlenirse, kullanıcılar mesaj gönderdiklerinde yönetici panelinde onaya düşer. Yönetici ilgili forumu açtığında, bu mesajlar “Beklemede” statüsünde görünür.

Onaylanmak istenen mesajlar seçilerek,  butonuna tıklanmalıdır.
 Butonu tıklanırsa, bu mesajlar foruma yansımaz, yönetici onayından da çıkmış olur.

• İşlem Menüsü:
Forumlar sayfasında ilgili forumun sağındaki İşlem menüsü aracılığıyla aşağıdaki işlemleri yapabilirsiniz.



Sabit başlık: Forum listede en üstte görünür.

Başlığı kapat: Forum yönetici panelinde görünür, fakat pasif haldedir, kullanıcı panelinde görünmez.

Başlığı sil: Forum yönetici panelinden de kullanıcı panelinden de kaldırılır.

Görüntüle: Örnek bir tartışma ekranı aşağıdaki gibidir.



Alıntı: İlgili mesaja alıntı yaparak tartışmaya mesaj gönderebilirsiniz. Mesajınız mevcut mesajların en altında görünür.

Yanıtla: İlgili mesaja cevap vermek için “Yanıtla” butonunu kullanabilirsiniz. Mesajınız, yanıtla butonunun olduğu mesajın altına sıralanır.

2.2.3.5. Yardım Masası:
Eğitmen ya da öğrenciler, ALMS kurum yöneticisine yardım talebi iletmek için İletişim Araçları> Yardım Masası adımlarını izleyerek bir destek talebi oluştururlar. Bu talepler yönetici hesabına düşer.



Açık Destek Talepleri: Kullanıcı tarafından destek talebi oluşturulduğunda, açık talep olarak yöneticiye düşer. Kapalı bir talebi açmak için listeden talep seçilir ve üstteki “Destek Talebini Aç” butonu tıklanır.

İşlemdeki Destek Talepleri: Yönetici talebi bir yetkiliye yönlendirdiğinde, talep işlemdekiler kategorisine alınır.

Kapanmış Destek Talepleri: Yönetici ya da yönlendirilen yetkili tarafından kapatılan talepler bu kategoride görünür. Açık bir talebi kapatmak için listeden talep seçilir ve üstteki “Destek Talebini Kapat” butonu tıklanır.

Örnek bir yardım talebi aşağıdaki gibidir:



Talep içinde yazdığınız mesajlar, talebi oluşturan kişiye de talebi yönlendirdiğiniz kişiye de görünür. Bu nedenle dikkatli olunmalıdır. Mesajınızı göndermek için  butonunu kullanabilirsiniz.  seçeneğini işaretleyerek, mesajınıza dosya ekleyebilirsiniz.

Destek talebinin atandığı kişiyi,



bölümü aracılığıyla değiştirebilirsiniz.


2.2.4. Raporlar
Sistemde genel olarak ihtiyaç duyulan raporlar, sol menüdeki Raporlar bölümünde listelenmiştir.



İhtiyacınıza uygun raporu, ilgili satırdaki “Rapora Git” butonu aracılığıyla görüntüleyebilirsiniz.

Örnek bir rapor aşağıdaki gibidir:



Her raporda, istediğiniz veriye göre filtreler uygulayabileceğiniz bir bölüm bulunur.
 Butonu bu filtrelere uyan veriyi getirir.
Bu veriyi cihazınıza indirmek için  butonunu, yazıcıya göndermek için  butonunu kullanabilirsiniz.

2.2.5. Soru Bankası
Sistemde oluşturulacak sınavlara soru eklemek için soru bankası kullanılmaktadır. Tüm dersler için tüm sorular soru bankasında havuzda birikir. Sonrasında buradan filtrelenerek ilgili sınavlara eklenir.

 Burada sadece sorular oluşturulmaktadır. Sınavlara soru ekleme işlemi, ders içinde bir sınav aktivitesi oluşturulduktan sonra, yönlendirilen sayfa aracılığıyla yapılmaktadır.

Sol menüden Soru Bankası sekmesi tıklandığında aşağıdaki sayfa açılır.



Soru bankasına soru eklenirken girilen bilgilere göre bu ekranda filtreleme yapılabilir. Soru eklenirken, örneğin ana ders bilgisi girilmemişse burada ana ders filtresinde seçim yapılarak arama yapıldığında ilgili sorular gelmez. Diğer tüm filtreler için de durum bu şekildedir.

Detaylı Arama butonuna tıklandığında daha fazla filtre görüntülenir.

2.2.5.1. Yeni Soru Ekleme
Sol menüde “Soru Bankası” sekmesi seçildikten sonra, açılan sayfada üst menüden “Yeni Soru Ekle” butonu tıklandığında soru tipleri menüsü açılır.



Soruları metin olarak ekleyebileceğiniz gibi, görsel bir dosya olarak da ekleyebilirsiniz. Hem soru bölümünde hem de seçenekler bölümünde dosya yüklemek mümkündür. Bunun için soru tipi seçildikten sonra, Soru Dosyası kutucuğunun yanındaki “Dosya Seç” butonu kullanılmalıdır. Seçeneklere dosya yüklemek içinse, “Seçenek Tipleri” bölümünde “Soru Metni” yerine “Dosya” seçili olmalıdır.

Soru Metni olarak bir dosya yüklenecekse, mutlaka kısa da olsa bir metin girilmelidir. Aksi halde soru kaydedilmeyecektir.



Ana Ders, sorunun ekleneceği derslerin bağlı olduğu ana derstir. Sınavlara soru eklenirken de yine bu ana derse göre seçim yapılabilmektedir.

Konu Başlıkları, soru seçimi yapılırken ya da sınav sorularının puanlaması yapılırken kullanılabilmektedir. Doldurulması mecburi değildir.

Kategoriler, rapor alınırken hangi kategoride kaç soru olduğu bilgisinin belirlenmesinde ya da soru seçerken gerekebilir.

Anahtar Sözcükler, soruların daha kolay bulunabilmesi için anahtar sözcük bölümünün muhakkak doldurulması gerekmektedir.

 Anahtar sözcüklerin daha sonra kolay hatırlanabilir; dönemi ve dersi simgeleyen kelimeler olması işinizi kolaylaştırır. Örneğin 2018-2019 güz döneminde ATA1 dersi için vize soruları ekliyorsanız, 1819GüzATA1vize gibi bir anahtar sözcük kullanılabilir.

Sahibi, raporlarda soruyu hazırlayan kişilerin bilgisi gerekiyorsa, oluşturan kişiler buradan eklenebilir.

Zorluk Derecesi, sınav soruları seçilirken zorluk derecesine göre seçim yapılsın isteniyorsa, sorunun zorluk derecesi belirtilmelidir.

Yorumlar, eğitmen soru hakkında yorum eklemek istiyorsa bu kutucuğa yazabilir.

Sorular eklenirken, yorumlar kutucuğuna yazılan metin, öğrencilere de görünecektir. Bu nedenle dikkatli olunmalıdır.

Soru bankasına eklenebilecek soru tipleri aşağıdaki gibidir:

• Çoktan Tek Seçmeli:
Soru metni ve seçeneklerden oluşur. Seçeneklerden sadece bir tanesi doğrudur.



• Eşleştirme:
Seçenekler bölümünde iki kısım bulunur. Bu kısımların soru metninde belirtildiği gibi eşleştirilmesi istenir.



• Açık Uçlu:
Soru eklenirken sadece soru metni girilir. Sınavda öğrencilerin karşısına soru metni ve boş bir cevap kutucuğu çıkar. Öğrencilerin cevap kutucuğuna cevaplarını yazması istenir.



• Çoktan Çok Seçmeli:
Soru metni ve seçeneklerden oluşur. Birden fazla seçenek işaretlenebilir.



• Sıralama:
Seçeneklerin soru metninde belirtildiği şekilde sıralanması istenir.

Soru hazırlanırken sıralama 1’den başlamalıdır.



Oluşturulan soru kaydedilirken;

Kaydet butonu tıklandığında soru kaydedilir ve soru ekleme sayfasından çıkılır.

Kaydet ve Yeni Oluştur butonu tıklandığında soru kaydedilir, fakat benzer özelliklerde yeni bir soru eklenebilmesi için soru ekleme sayfasında kalır. Bir önceki soru için girilen bilgiler, soru metni ve seçenekler hariç korunur.

Kaydet ve Temizle butonu tıklandığında soru kaydedilir ve bir önceki sorunun bilgileri silinerek yeni bir soru ekleme sayfası açılır.

Kaydetme işlemi sonrası, işlemin başarılı olduğuna dair bir metin kutusu görünür, ya da soruda hata veya eksik varsa üst kısımda uyarı metni görünür.

2.2.5.2. Çoklu Soru Ekleme
Çok sayıda soruyu daha pratik bir şekilde eklemek için Excel şablonu kullanılabilir. Ancak bu şekilde sadece “Çoktan Tek Seçmeli” soru tipinde soru eklenebilmektedir.

Üst menüden “Çoklu Soru ekle butonu tıklandığında açılan ekran aşağıdaki gibidir:



“Excel’i İndir” butonu tıklandığında, soru eklemek için hazırlanmış Excel şablonu cihazınıza indirilir.



Excel şablonunda “Ana ders” ve “Zorluk seviyesi” sütunlarında bir hücreye tıkladığınızda hücrenin yanında bir ok belirir, bu oka tıklayarak hazır listeden seçim yapmanız gerekmektedir. Bu sütunları klavyeden yazarak doldurmak hata ile sonuçlanabilir.

Doğru Cevap sütunu: Doğru cevap seçeneği hangi şıkta yer alıyorsa ona göre yazılmalıdır.

Örnek: A seçeneği doğru cevap ise, Doğru Cevap sütununa 1 yazılmalıdır.

Eklemek istediğiniz soruları, Excel şablonuna girdikten sonra kaydedip çıkış yapınız.

Çoklu soru Ekleme sayfasında “Seç veya Sürükle Bırak” butonuna tıklayıp kaydettiğiniz Excel dosyasını seçiniz. Dosyanızı seçtikten sonra, sayfada “İşlem” butonu aktif hale gelir. “İşlem” butonuna tıkladığınızda, sayfanın sağında eklenecek soruların durumu görünür. Bu aşamada hata alınması durumunda, Excel dosyasının doğru şekilde hazırlanıp hazırlanmadığı kontrol edilmelidir.

2.2.5.3. Soru Araması Sonuçları
Bu bölümde arama yaptığınız filtrelere göre sorular listelenir.

Butonu aracılığıyla, seçtiğiniz soruların ön izlemesini yapabilirsiniz. Yönetici ya da eğitmen panellerinde doğru cevaplar işaretli olarak görünür.

 Butonunu tıkladığınızda arama sonuçlarında listelenen soruları, Excel formatında cihazınıza indirebilirsiniz.

 Butonunu seçtiğiniz soruları silmek için kullanabilirsiniz. Daha önce sınavlarda kullanılan soruların silinmesine sistem izin vermemektedir.

2.2.6. Dosyalarım
Sisteme yüklenen tüm dosyalar burada listelenmektedir. Yeni bir dosya yüklemek için de yine bu sayfa kullanılabilir.




2.2.7. Kokpit
Yönetici panelinde en çok kullanılan kısım Kokpit sekmesidir. Kullanıcı tanımlama, şifre sıfırlama, ders ekleme, düzenleme, organizasyon şeması oluşturma gibi yönetime ait pek çok iş Kokpit bölümü aracılığıyla yapılır.

2.2.7.1. Bölümler
Kurumunuza ait organizasyon yapısını Kokpit sekmesi altındaki Bölümler sekmesi aracılığıyla oluşturabilirsiniz. Birimlerde ve programlarda değişiklik yapmak için de yine bu sayfayı kullanabilirsiniz.



• Yeni Bölüm / Program Ekleme
İlk satırda Kurumunuzun ismi görünür. Sağ tarafındaki Ekle butonu aracılığıyla fakülte, birim ya da program eklenebilir. Ekle butonuna basıldığında aşağıdaki pencere açılır.



Fakülte ya da birim eklerken, program ayarının “Hayır” olması gerekir. Bu şekilde, bu birim ya da fakülteye başka yapılar eklenmesine izin verir.

Program eklerken, program ayarının “Evet” olması gerekir. Programların altına başka bir ekleme yapılamaz. Ana dersler ve dersler programlara bağlanır.

Program ayarı “Evet” seçilip, “Değişiklikleri Kaydedin” butonuna basıldığında, program özelliklerinin belirtilmesi için yeni bir pencere açılır:



Program Ayarları Sekmesi:

Web Sitesi Adresi: Programa özel bir web sitesi tanımlandığında, kullanıcılar yalnızca o adresten sisteme giriş yapabilir. Kurumlar bu şekilde her program için ayrı bir internet adresi belirleyebilir. İlgili adres için CNAME yönlendirmesinin de yapılması gerekmektedir.

Kısaltma: Programın kısaltmasının belirtilmesi zorunludur.

Logo: Programa özel bir logo eklenebilir.

Kendi Kendine Kaydolma Tipi: Bu ayar açıkken öğrenciler kendileri kaydolabilir, fakat genel itibariyle güvenli görülmediği için bu ayarın “Hiçbir zaman” seçilmesi tavsiye edilmektedir.

Google Takvim Url Adresi: Bu programa özel bir Google takvim url adresi mevcutsa bu bölüme eklenebilir.

Sınav Ayarları Sekmesi:



Bu programın derslerinde açılacak sınavlar için bu ayarları önceden belirtebilirsiniz. Sınav öncesi / sonrası mesajlarını sınav eklerken de o sınava özel yazabilirsiniz.

Sınav Ön Mesajı: Kullanıcı sınava başlarken, ilk önce bu mesajı görür, daha sonra sınava devam eder.

Sınav Sonrası Mesajı: Sınav sonlandırılırken görüntülenecek mesajdır.

Sosyal Medya Sekmesi:

Sosyal Medya entegrasyonu için Tüm Ayarlar bölümünde ayrıca genel ayarlar bulunmaktadır. Eğer ilgili program için bu entegrasyon kapatılmak isteniyorsa, bu sekmedeki sosyal medya ayarı “Hayır” seçilmelidir.

“Evet” seçilirse ve genel ayarlarda entegrasyon yapılmışsa, ilgili program için de sosyal medya entegrasyonu geçerlidir.

2.2.7.2. Dönemler
Kokpit’ten Dönemler sekmesi aracılığıyla “Dönemler” sayfasına geçiş yapılabilir. Açılan dersleri dönemlere bağlayabilmek için dönem bilgilerinin tanımlanması gerekmektedir. Dönemden bağımsız ders işleyen kurumlarımız dönem tanımlamak zorunda değildir.

Yeni dönem ekleme, dönemleri listeleme, düzenleme ve silme işlemleri bu sayfadan yapılmaktadır.



Daha önceden sisteme eklenmiş dönemler bu sayfada listelenir.

• Yeni Dönem Ekleme
Döneme bağlı ders işleyen kurumlar, her dönem başında bu sayfa aracılığıyla yeni dönem tanımlamalıdır.



Dönem adı ve tarihlerinin seçilmesi zorunludur.

Modüler planlama, hangi modülde ders işleniyorsa ona göre seçilmelidir. Çoğunlukla haftalık periyotlarda ders işlenmektedir. Modüler planlama kullan bölümü “Evet” seçildiğinde, sayfada modül tipi ve modül sayısı bölümleri de aktif olmaktadır.

Haftalık periyotlar kullanılıyorsa modül tipi “Hafta” seçilmelidir. Modül sayısı, bu dönemde ders işlenecek hafta sayısıdır.


2.2.7.3. Ders Kataloğu
ALMS Sistemi’nde ana ders ve ders olarak iki ayrı kullanım bulunmaktadır. Dersleri programlarla ilişkilendirmek için ana dersler kullanılır.

Dersler dönemlere bağlı olup dönem sonunda pasife alınabilir ya da silinebilir. Yeni dönem başladığında yeni bir ders açılır.

Ana dersler dönemden bağımsızdır. Bu iki kullanımın temel farkı budur.

Örneğin “İleri Finansal Muhasebe” isminde bir ders açmanız gerekiyor. Önce aynı isimde bir ana ders açılmalı ve dersi alması gereken programlar bu ana derse eklenmelidir. Daha sonra Dersler sayfasından “İleri Finansal Muhasebe” dersi açılmalı ve ana ders seçimi bölümünde bu ders için açtığımız ana ders seçilmelidir. Dönem sonunda çoğunlukla (Kurum yapısına göre değişebilir.) bu ders pasife alınır. “İleri Finansal Muhasebe” ana dersinin altına yeni dönem için yeni ders açılır.



• Yeni Ana Ders Ekleme



Ana ders adı ve departman (Program adı) bölümleri doldurulması zorunlu alanlardır.

Bu ana derse bir küçük resim eklemek isterseniz, cihazınızdan bir resim seçebilirsiniz. Bu resmi sadece yöneticiler görecektir.

Kategori ve hedef kitle bölümleri isteğe bağlıdır. Belirli bir kategoride ana ders tanımlaması yapmak için kullanılabilir. Hedef kitle bölümünde istenirse lise, MYO gibi dersin kitlesi belirtilebilir.

Dış anahtar bölümü farklı sistemlerle entegre olan kurumlar için önem arz etmektedir. Çoğunlukla entegrasyon sonrası sistem tarafından otomatik olarak doldurulur. Manuel eklemelerde doldurulmasına gerek yoktur. Böyle bir entegrasyon yoksa bu bölüm boş bırakılmalıdır.

Departman bölümü önemlidir. Bu ana ders altında açılacak derslere, burada belirtilen programlardaki kullanıcılar eklenebilir. Birden fazla program seçilebilir.


2.2.7.4. Dersler


Öğrencilerle paylaşılacak aktivitelerin ekleneceği bölüm ders sayfasıdır. Yeni ders eklemek ya da mevcut derslerde düzenleme yapmak için Kokpit’ten Dersler sayfasına geçiş yapılmalıdır.


• Yeni Ders Ekleme



Ekleme sayfasında yıldızlı alanların doldurulması zorunludur.

Küçük Resim bölümünden derse bir görüntü tanımlanabilir.

Dersin varsayılan görüntüsü, kullanıcıların ders sayfasındaki aktiviteleri ne şekilde göreceğini ifade etmektedir.

Ders sorumluları bölümüne eklenecek kişiler, bu dersteki tüm şubeleri görüntüleyebilir ve tüm şube aktivitelerine müdahale edebilir.

Eğitim external key değeri, kullanıcı sistemleriyle entegre kurumlarda web servisten gelmektedir. Entegrasyon olmayan kurumlarda bu kısım boş bırakılmalıdır.

Döneme bağlı eğitim yapan kurumlar; bu dersi, daha önce Dönemler sayfasından ekledikleri bir döneme bağlayabilirler. Böylece ders içine eklenen aktiviteler bu dönemin modüllerine / haftalarına göre listelenebilir ve düzenlenebilir.

Ders bilgileri girilip Kaydet butonuna basıldığında yeni bir ders oluşur.

Bu derse kullanıcı ekleyebilmek ve eğitmen atayabilmek için en az bir şube açılması gerekir.



Ders sayfasında sağdaki “Şubeleri Yönet” butonu aracılığıyla yeni bir şube eklenebilir.



Her şube yalnızca bir programla ilişkilendirilebilir.

• Çoklu Şube Ekleme
Var olan derslere şube ekleme işlemi Excel şablonu aracılığıyla daha pratik bir şekilde yapılabilir. Dersler sayfasında sağ üstte “Çoklu Şube Ekle” butonu tıklandığında, açılan sayfada Dersler listelenir. Şube eklemek istediğiniz dersleri seçip, “Exceli İndir” butonunu tıkladığınızda, bu seçilen dersler için bir Excel şablonu cihazınıza indirilir.



İndirilen şablonda sadece ALMS sekmesi doldurulmalıdır. Seçtiğiniz dersler ve bu derslerin id’leri Excel sayfasında listelenmiş olarak gelir. Şubenin açılacağı programı seçmek için program sütununda ilgili satıra tıklayınız. Seçilen hücrenin yanında minik bir ok belirir, bu oku tıklayarak sistemdeki programlardan seçim yapınız. Aşağıda örnek bir tablo görünmektedir. Aynı ders için farklı programlarda şube açmak istiyorsanız, dersin id’sini ve ders adını kopyalayarak yeni bir satır oluşturabilirsiniz.



Excel listesi hazırlandıktan sonra kaydediniz.

Çoklu Şube Ekleme sayfasında, “Dosyanızı Yükleyin” bölümünden “Seç veya Sürükle Bırak” butonu aracılığıyla kaydettiğiniz dosyayı cihazınızdan seçip, “İşlem” butonuna tıklayarak sisteme yükleyiniz. Sayfanın sağında eklenen şubelerin özet bir listesi sunulacaktır.



• Ders “İşlem” Menüsü
Dersler sayfasında, ilgili filtrelerde arama yaptığınızda, bu filtrelere uygun dersler listelenir.

İlgili dersin sağındaki “İşlem” menüsünden aşağıdaki işlemler yapılabilir:

Düzenleme: Ders açılırken belirlenen özellikler değiştirilebilir.

Görüntüleme: Ders ve içindeki aktiviteler, şubeler ve eğitmenler görüntülenebilir.

Pasif Hale Getirme: Bu ders pasif duruma getirilebilir.

Bir Dersten Aktivite Kopyalama: Bu dersin içinde bulunan aktiviteler başka bir derse kopyalanabilir.

Kopyalanacak aktivitelerin kaynak dersi bir döneme bağlı değilse, sadece döneme bağlı olmayan derslere kopyalama yapılabilir.

Benzer şekilde kaynak ders bir döneme bağlı ise, sadece döneme bağlı derslere kopyalama yapılabilir.

Sınav aktivitesi kopyalanamaz.

Kopyalama sayfasında, aktivitelerin aktarılacağı ders “Hedef Ders” bölümünden seçilmelidir.

Listelenen aktivitelerin solundaki kutucuklardan, kopyalanacak aktiviteler seçilmelidir. Seçim yapıldığında, “Hedef Dersin Aktivite Gösterim Zamanı” sütunundan, hangi haftada görüneceği seçilmelidir. Tüm aktiviteler için bu seçimler tamamlandığında sağ alttaki “Kopyalama İşlemini Başlat” butonu tıklanarak kopyalama başlatılır. Bu işlemin arka planda tamamlanması biraz vakit alabilir.



Derse Soru Ekleme: Soru bankasında bu dersin bağlı olduğu ana derse soru eklemek için bu sekme kullanılabilir. (Bu işlem için ayrıca sol menüdeki soru bankası sekmesi de kullanılabilir.)

Şube Ekleme: Derse yeni bir şube eklemek için bu sekme kullanılabilir. (Dersin içinden, Şubeleri Yönet> Yeni Şube Ekle adımları kullanılarak da şube ekleme işlemi yapılabilir.)

Favori Derslere Ekleme: Dersin İşlem menüsünden “  Eklemek için Seçiniz” sekmesi seçildiğinde, ilgili ders favori dersleriniz arasına eklenir.

Sertifika ayarları: Sertifikalar sayfası ile entegrasyon yapılmışsa, sertifika ayarları sayfasına geçilebilir.


• Toplu Ders Silme / Pasifleştirme / Aktifleştirme:
Dersler sayfasında birden fazla ders için silme, pasifleştirme, aktifleştirme işlemleri toplu bir şekilde yapılabilir. İlgili dersleri seçtiğinizde, ders listesinin sağ üst bölümünde “Seçileni Aktif Yap”, “Seçileni Pasif Yap”, “Seçilenleri Sil” butonları belirir.


• Ders İçi Yönetimi
Bir dersin içine aktivite eklemek, aktiviteleri görüntülemek, düzenlemek, şube açmak, şubeleri düzenlemek gibi işlemler için Dersler sayfasındaki bir ders ismine tıklanarak ders görüntülenebilir.



Ders içine henüz aktivite eklenmemişse ders içi boş gelecektir.

Orta kısımda derse eklenen aktiviteler listelenir. Döneme bağlı bir ders açılmışsa, aktiviteler hafta seçimine göre sıralanır. Bir haftaya hiç aktivite eklenmemişse, o hafta listede görünmez.

Üstte yer alan filtreler kullanılarak hafta seçimi, aktivite tipi, ünite tipine göre aktiviteler filtrelenebilir.

Ders içi görünümü, yine üst menüden “Liste” seçilirse aktiviteler alt alta liste olarak sıralanır.

“Kart” seçilmişse, aktiviteler kart görünümünde sıralanır.

Sağ tarafta eğitmen bilgisi, şube bilgisi, ders yönetme paneli ve ders akış paneli görünür.

Derse eğitmen ve kullanıcı ekleyebilmek için ders içinde en az bir şube olmalıdır. Dersi yönetme panelindeki “Şubeleri Yönet” bölümünden yeni bir şube ekleyebilir ya da mevcut şubelerde düzenleme yapabilirsiniz.


• Yeni Aktivite Ekleme
Derse yeni bir aktivite eklemek için, dersi yönetme panelindeki “Yeni Aktivite Ekle” butonu tıklanmalı ve eklenmek istenen aktivite tipi seçilmelidir.

Aktiviteler eklenirken önce şube seçim sayfası ekrana gelir. Bu ekrandan, bu aktivitenin görüneceği şubeler seçilir. “Şube aktivitesi” yerine “Genel aktivite” seçilirse aktivite tüm şubelerde görünür. Genel aktivite açma yetkisi sadece sistem yöneticisi rolündeki kullanıcılarda mevcuttur.

Şube seçimi sayfasından “Devam” butonu aracılığıyla aktivite ekleme sayfasına geçilir.



Bu sayfadaki * ’lı bütün bölümlerin doldurulması zorunludur.

Her aktiviteye bir isim verilmelidir. Açıklama tercihe bağlı eklenebilir.

Ders içindeki aktivitelerin görünümü kart seçilmişse, bu kartın üstünde görünecek resim aktiviteye özel belirlenebilir. “Kart Resim Yükle” bölümünden bu resim yüklenebilir, ilgili resim 280x150 px boyutunda olmalıdır.

Zamanlama bölümünden, aktivitenin kullanıcılara ne zaman görüneceği seçilebilir.

Döneme bağlı bir ders içine aktivite ekleniyorsa, dönemin modüllerine (hafta, ay vb.) göre seçim yapılabilir. Modül seçimi yapılmazsa aktivite modül sıfırda en üstte görünür.

Zamanlama bölümünden, “Bir tarih aralığında görüntüle” sekmesi seçildiğinde; kullanıcılar seçilen tarih aralığı dışında bu aktiviteyi göremez.

“Başka bir aktiviteye göre görüntüle” sekmesi seçildiğinde:



“Seçiniz” bölümünden seçilen diğer aktivite tamamlanmadan, bu aktivite görüntülenemez.

Diğer aktivite tamamlanıp, “Aktivite bittikten ... saat sonra göster” satırında belirlenen süre kadar süre geçtikten sonra, bu aktivite kullanıcılara görünür hale gelir.

Dosya bölümünden aktiviteye eklenmek istenen bir dosya seçilebilir.

Bitirme kriteri, kullanıcının bu aktiviteyi tamamlaması için yapması gereken işlemi belirtir. Burada listelenen kriterler aktivitelere göre farklılık göstermektedir.

“Taslak olarak kaydet” “Evet” seçildiğinde aktivite taslağı oluşur fakat kullanıcılarda görünmez.

Bu bölümler tüm aktivite ekleme sayfalarında ortaktır, diğer sayfalarda tekrar anlatılmayacaktır.



a. Ödev Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Ödev sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni ödev ekleme sayfası ekrana gelir.

Son teslim tarihi, öğrencilerin ödevlerini teslim edebilecekleri son tarihtir.

Yükleme sayısı, öğrencinin sisteme yüklediği ödev dosyasını, kaç kere değiştirebileceğini belirler.

Teslim tarihinden sonra dosya indirilmesine izin ver ayarı “Evet” seçilirse, ödev teslim tarihi geçse de öğrenciler eğitmenin yüklediği ödev dosyasını indirebilir.

Bitirme kriteri, Görüntüle: Öğrenci ödev aktivitesini açtığında aktiviteyi tamamlamış olur.

Dosya Yükle: Öğrenci kendi ödev dosyasını yüklediğinde aktiviteyi tamamlamış olur.

Notlandırma: Eğitmen bu ödev için öğrenciye bir not verdiğinde, aktivite tamamlanmış olur.

b. E-ders Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> E-ders sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni e-ders ekleme sayfası ekrana gelir.

Bitirme kriteri, Görüntüle: Öğrenci e-ders aktivitesini açtığında aktiviteyi tamamlamış olur.

Tamamlandı: Öğrenci e-dersin son adımına kadar gelip, varsa “dersi tamamla”, “bitir” vb. butonlarla e-dersten çıktığında aktiviteyi tamamlamış olur.

Notlandırma: Eğitmen bu e-ders için öğrenciye bir not verdiğinde, aktivite tamamlanmış olur.

E-ders tipi, ALMS sistemi sadece Scorm 1.2 tipindeki e-ders paketlerini desteklemektedir.

c. Sınav Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Sınav sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni sınav ekleme sayfası ekrana gelir.

Bitirme kriteri, Tamamlandı: Öğrenci sınava katılıp, sınavı tamamlama butonuna tıkladığında bu aktiviteyi tamamlamış olur.

Sınav Notu: Bitirme kriteri sınav notu seçildiğinde, altta yeni bir ayar görünür. Yeni satırdaki bitirme kriteri kutucuğunda belirtilen notu veya daha fazlasını alan öğrenciler bu aktiviteyi tamamlamış olur.

Sınav öncesi mesajı, sınava başlayan öğrenciler ilk olarak bu mesajı görür.

Sınav sonrası mesajı, sınava katılıp, tamamla butonuna tıklayan öğrenciler bu mesajı görür.

Sınavın açılacağı tarih, öğrencilerin sınava katılabileceği sürenin başlangıç zamanıdır.

Sınavın biteceği tarih, öğrencilerin sınava katılabileceği sürenin bitiş zamanıdır.

Toplam süre (dakika), sınava başlayan öğrencinin kaç dakika süresi olduğunu belirtir.

Sınava giriş zamanı,
Verilen süre içerisinde giriş yapabilir: Öğrenci sınavın yayında olduğu son dakika bile sınava giriş yapsa, sınavın toplam süresi kadar sınavda kalabilir.

Verilen süre bittiğinde sınav tamamlanır: Sınavın biteceği tarih ve saatte sınav sonlanır.

Bu bölümü bir örnekle açıklayalım: Oluşturacağımız sınav için aşağıdaki ayarları yaptığımızı düşünelim.

Sınavın açılacağı tarih: 29 Mart 2019 09:00

Sınavın biteceği tarih: 31 Mart 2019 17:00

Toplam süre (dakika): 30 dakika

Sınava giriş zamanı, “Verilen süre içerisinde giriş yapabilir” seçilirse:

Öğrenci 31 Mart 2019 16:59’da giriş yapsa, 30 dakika sınavda kalabilir.

“Verilen süre bittiğinde sınav tamamlanır” seçilirse:

Öğrenci 31 Mart 2019 16:59’da giriş yapsa, 1 dakika sınavda kalabilir. 17:00’da sınav sonlanır.

Kategori, bu seçim eğitmenin tercihine bağlıdır, istenirse kategori seçilebilir.

Sınav notlandırma tipi, öğrencilere birden fazla sınav giriş hakkı verilen sınavlar için önem arz etmektedir.

Örneğin öğrenciye 3 sınav giriş hakkı verilmişse, öğrencinin 3 kez sınava girebilir ve 3 ayrı sınav notu oluşur. Sınav notlandırma tipi bölümünden, bu notların en yükseği, en düşüğü, ortalaması, son girişte alınan not, ilk girişte alınan not seçilebilir. Bu seçim öğrencinin bu sınav için notunu belirler.

Tekrar sayısı, öğrencilerin bu sınava kaç kez katılabileceğini belirler.

Şu tarihte öğrenciler sınav notlarını görebilsin, burada belirtilen tarih ve saat itibariyle öğrenci sınav notunu görebilir. Boş bırakılırsa, öğrenci sınav notu oluşur oluşmaz görebilir. Hiç görmesin isteniyorsa uzak bir tarih verilebilir.

Soruları karıştır seçildiğinde sınavdaki soruların dizilimi her öğrenci için farklı görüntülenir. Ayrıca sınava soru eklerken, sınavda sorulacak soru sayısından daha fazla soru seçilebilir. Örneğin sınavda 20 soru sorulacaksa, 40-50 soruluk bir havuz belirlenip, bu havuzdan rastgele 20 soru öğrencinin karşısına çıksın denilebilir.

Seçenekleri karıştır, seçeneklerin diziliminin öğrencilerde farklı görünmesini sağlar.

Soru puanını sınavda göster, sorunun sınav notlandırmasındaki ağırlığının öğrenciye gösterilmesini sağlar.

Sınav raporunu öğrenciye göster, seçildiğinde sınav bittikten sonra öğrenci kendi cevaplarını ve doğru cevapları sınav raporunda görebilir.

Otomatik kaydı devreye al, evet seçildiğinde, sınavın atandığı şubelere yeni bir kullanıcı eklendiğinde, bu kullanıcı sınav oturumuna da eklenir.

Hayır seçildiğinde, şubelere sonradan eklenen kullanıcılar, mevcut sınav oturumuna eklenmez. İstenirse manuel olarak oturuma eklenebilir.

Soru sayısı, sınav soru sayısını belirtir.

Soru ağırlıklandırma tipi, soruların sınav içindeki not ağırlığı birbirinden farklı olacaksa, bu bölümde zorluk seviyesi ya da konu seçilerek soru ağırlıkları yönetilebilir.



Kullanılacak zorluk dereceleri bölümünde seçilen seviyeler, ekranda listelenir. Hangi zorluk seviyesinden kaç soru sorulacağı ve her bir sorunun notunun kaç olacağı yazılarak liste doldurulmalıdır.

Benzer şekilde konu seçilerek de konu dağılımına göre bir ağırlıklandırma yapılabilir.

Bu ağırlıklandırmaların yapılabilmesi için, soru bankasına soru eklenirken zorluk seviyesi ya da konu etiketi bölümü doldurulmuş olmalıdır.

Tüm soruların not ağırlığı aynı olacaksa, soru ağırlıklandırma tipi “Hiçbiri” seçilmelidir.

Bu ayarlar yapıldıktan sonra “Kaydet” butonuna tıklanarak oturum ayarları sayfasına geçilebilir.



Sınava soru ekleyebilmek için, soruların önce soru bankasına eklenmesi gerekmektedir. Oturum düzenleme sayfasında, soru bankasındaki sorulardan seçme işlemi yapılabilir sadece. Bu nedenle soru bankasına soruları eklerken bir anahtar sözcük belirlemek, bir ana derse bağlamak önem arz etmektedir.

Soru Ekleme sayfasındaki filtrelerle arama yapılıp, listelenen sorulardan bu sınava eklenmek istenen sorular seçilerek, soruların altında beliren “Seçilen Soruları Ekle” butonuna tıklandığında, bir sonraki sekmede yer alan “Soru(0)” bölümüne bu sorular eklenir.

Tarih & Puanlama Tipi sınav ekleme sayfasında belirlenen tarih-saat ve notlandırma tipidir, gerektiğinde buradan değişiklik yapılabilir.

Öğrenciler, sınavın atandığı ilgili şube(ler)deki öğrenciler sınav oturumunda görünür. Bu listeden öğrenci çıkarabilir, ya da listede bulunmayan öğrencileri “Arama” bölümünden aratıp, oturuma ekleyebilirsiniz.

“Kullanıcıları Al” butonu tıklandığında birden fazla kullanıcının eklenebilmesi için yeni bir pencere açılır. Bu penceredeki kutuya, aşağıdaki görselde göründüğü gibi kullanıcılar alt alta eklenmelidir. Sağda T.C. Kimlik Numarası seçilmişse kullanıcıların kimlik numarası, Kullanıcı adı seçilmişse ALMS’deki kullanıcı adları eklenmelidir.

Bir Excel listesinde alt alta listelenen kullanıcılar, kopyalanıp bu kutuya yapıştırılabilir.



Bu pencerede ”Öğrencileri Al” butonu tıklandığında, bu kişiler “Öğrenciler” bölümünde solda listelenir. Oturuma eklenmek istenen kullanıcılar seçilerek, “Seçilen öğrencileri oturuma ekle” butonu ile sağdaki listeye aktarılır. Listenin en altındaki “Kaydet” butonu ile de oturuma kaydedilmiş olur.

“Tüm Kullanıcıları Getir” butonu tıklandığında sınavın atandığı şubelerde yer alıp, sınav oturumunda kayıtlı olmayan tüm öğrenciler solda listelenir.

Güvenlik sekmesi IP kısıtlaması uygulamak ya da güvenlik kodu oluşturmak için kullanılır.

IP Kısıtlaması kullan bölümünden sınav için IP engellemesi yapılabilir, ya da izin verilecek IP’ler belirtilebilir.

Bilgilendirilecek e-posta adresi bölümünde belirtilen e-posta adresine, izin verilmeyen bir IP’den sınava giriş yapılmaya çalışıldığında uyarı gelir.

Yayımla sekmesinde sınavın yayımlanması için gerekli şartlar listelenir, tüm satırlar yeşil renklendirilmişse sınav yayımlanabilir. Kırmızıyla renklendirilen satırlar mevcutsa, bu satırlardaki şartlar sağlanmadan sınav yayımlanamaz. Yayımlanmayan sınav öğrenci panelinde görünmez.

d. Forum Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Forum sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni forum ekleme sayfası ekrana gelir.

Konu başlığı, forum aktivitesinin ismi ve forumun başlığıdır.

Mesaj, forumda ilk mesaj olarak görünür.

Bitirme kriteri, Görüntüle: Öğrenci forumu açtığında aktiviteyi tamamlamış olur.

Mesaj yaz: Öğrenci foruma bir mesaj gönderdiğinde aktiviteyi tamamlamış olur.

Moderasyon olsun, “Evet” seçilirse kullanıcıların attığı her mesaj yöneticinin onayına düşer ve sadece onaylanan mesajlar diğer kullanıcılara görünür. “Hayır” seçilirse kullanıcılar mesajı gönderdiğinde diğer kullanıcılara da görünür.

e. Doküman Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Doküman sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni doküman ekleme sayfası ekrana gelir.

Dosya, doküman aktivitesine eklenecek dosya bu bölümden yüklenebilir.

Bitirme kriteri, bu aktivite için tek bitirme kriteri dokümanın görüntülenmesidir.

f. Anket Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Anket sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni anket ekleme sayfası ekrana gelir. Anketin genel ayarları bu sayfada belirlenip “Kaydet” butonuna tıklandığında anket düzenleme sayfası açılır.



Bu görüntüde yeni anket yazan bölüm, bir önceki sayfada ankete verdiğiniz isimdir. Burada üzerine tıklayarak bu ismi değiştirebilirsiniz.

Anket başlığını düzenle bölümünden anket başlığı belirlenebilir. Başlığı düzenlemek için  butonunu tıklayıp “Düzenle” sekmesini seçmelisiniz. Tek bölümden oluşacaksa ve anket ismi yeterliyse,  butonunu tıklayıp, “Sil” sekmesini seçerek, başlık kısmını kaldırabilirsiniz.

“Yukarı Kaydır” ve “Aşağı Kaydır” sekmelerinden başlığın sayfadaki yerini değiştirebilirsiniz.

 Butonu aracılığıyla ankete aşağıdaki gibi yeni bölümler ekleyebilirsiniz:



Başlık:
Yukarıda da bahsedildiği gibi, bu sekmeden yeni başlıklar eklenebilir.

Paragraflar:
Ankette kullanıcı için açıklama bölümleri eklemek isterseniz, bu sekme aracılığıyla bir metin ekleyebilirsiniz.

Tek Satır Metin:
Bu soru çeşidinde kullanıcı; göndereceğiniz soruya, bir satırlık bir metinle karşılık verebilir. Olması gereken metin genişliğini piksel olarak belirtebilirsiniz. Metin genişliği kısmını boş bırakırsanız otomatik bir genişlik ayarlanacaktır.

Çok Satırlı Metin:
“Tek satır metin” soru tipinden tek farkı kullanıcıya iletilen cevap metni kutucuğunun birden fazla satırdan oluşmasıdır.

Şıklı Tek Seçim:
Ekleyeceğiniz soruya, hazır seçenekler ekleyip, kullanıcının bu seçenekler aracılığıyla cevap vermesini istiyorsanız, şıklı seçenekleri kullanabilirsiniz. Şıklı tek seçimde, kullanıcı seçeneklerden sadece bir tanesini seçebilir.

Şıklı Çok Seçim:
Şıklı tek seçim soru tipinden tek farkı; kullanıcının ilgili seçeneklerden birden fazlasını işaretleyebilmesidir.

Matris Sorular:
Bu soru tipinde anket soru ve seçeneklerini bir tablo olarak sisteme girebilirsiniz. Sütun kısmına, üstte sütunlar halinde yer alacak metinleri ekleyebilirsiniz. “Daha fazla seçenek ekle” bölümünden yeni sütun metinleri ekleyebilirsiniz.

Satır kısmına anket sorularınızı ekleyebilirsiniz, birden fazla soru eklemek için “Daha fazla seçenek ekle” bölümünden birden fazla metin girebilirsiniz.

Bu bölümleri bir örnek aracılığıyla daha anlaşılır hale getirelim, kırmızı ile işaretlenen kısımlar eğitim dokümanı için bu şekilde işaretlenmiştir. Kullanıcılar bu kısımları görmeyecektir.



Aşağıdaki resimde görünen anket matris tipinde oluşturulmuştur.



g. Sanal Sınıf Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Sanal sınıf sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni sanal sınıf ekleme sayfası ekrana gelir.

Bitirme kriteri, Canlı katılım: Öğrenci sanal sınıf oturumu canlı işlenirken derse katılırsa aktiviteyi tamamlamış olur. Oturumda ne kadar kaldığı önemli değildir, katılması yeterlidir.

Canlı veya arşiv katılım: Öğrenci sanal sınıf oturumu canlı işlenirken derse katılırsa ya da canlı oturum bittikten sonra tekrar izleme videosunu açarsa aktiviteyi tamamlamış olur. Oturumda ne kadar kaldığı önemli değildir, katılması yeterlidir.

Canlı izleme oranı: Öğrencinin aktiviteyi tamamlaması için canlı işlenen sanal sınıf oturumuna hangi oranda katılması gerektiğini belirtir. Bu kriter seçildiğinde altta yeni bir satır belirir, hangi oranda (%) katılım gerektiği burada belirtilmelidir.

Canlı ya da tekrar izleme oranı: Öğrencinin aktiviteyi tamamlaması için canlı işlenen sanal sınıf oturumuna ya da oturumun tekrar izlemesine hangi oranda katılması gerektiğini belirtir. Bu kriter seçildiğinde altta yeni bir satır belirir, hangi oranda (%) katılım gerektiği burada belirtilmelidir.

Sanal sınıf tipi, sanal sınıf versiyonu buradan değiştirilebilir. Kurumunuz için hangi versiyonla entegrasyon yapılmışsa o versiyon(lar) aktif görünür.

Başlama zamanı, sanal sınıf oturumunun başlayacağı tarih ve saat bilgisidir.

Süre, kaç dakikalık bir oturum olacağını belirtir.

Bittikten sonra sanal sınıfın tekrarını yayınla ayarı, canlı oturum bittikten sonra, tekrar izleme yapılabilmesi için “Evet” seçilmelidir.

h. Video Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Video sekmeleri seçildiğinde şube seçimi sayfasından sonra yeni video ekleme sayfası ekrana gelir.

Dosya, video dosyasının eklendiği bölümdür. Yükleme bölümünden sadece .mp4 uzantılı dosyalar yüklenebilir.

Arşivden seç bölümünden, daha önce eklenmiş videolardan seçim yapılabilir.

İçine göm bölümünden, internette yer alan bir videonun paylaşım linki eklenebilir.

Bitirme kriteri, Görüntüle: Öğrenci videoyu açtığında aktiviteyi tamamlamış olur.

İlerleme durumu: Bu kriter seçildiğinde bir alt satırda beliren ayarda, hangi oranda (%) izlenmesi gerektiği belirtilmelidir.

Notlandırma: Eğitmen bu video için öğrenciye bir not verdiğinde, aktivite bu öğrenci için tamamlanmış olur.

Kaydet ve Akıllı Video Sorusu Ekle Butonu
Video aktivitesi için akıllı soru ekleme özelliği bulunmaktadır. Video oynarken, belirli bir saniyede durması ve izleyen kişiye bir soru yöneltilmesi için bu özellik kullanılabilir. ‘’Kaydet ve Akıllı Video Sorusu Ekle’’ butonu ile video ön izleme ve soru ekleme bölümüne geçilebilir.



‘’Yeni Soru Ekle’’ butonuna tıklandığında, sayfanın devamına soru ekleme ayarları gelir.



Saniyede göster bölümünden sorunun videonun hangi saniyesinde çıkacağı,

Soru tipi bölümünden seçeneklerden tek bir seçim mi yoksa birden fazla seçim mi yapılacağı,

Yanlış olmasına rağmen devam et bölümünden, verilen cevap yanlışsa videoya devam mı edileceği, yoksa geriye git bölümünde belirtilen saniye kadar geri mi gidileceği belirlenir.

Cevaplar bölümünden cevap seçenekleri ve bu seçeneği işaretleyen kullanıcılara görünecek geri bildirime karar verilir.

Doğru ya da yanlış kararı mevcutsa, doğru seçenek bu sayfada işaretlenmelidir.

‘’Soruları Kaydet’’ butonuyla işlem tamamlanır.

Sorunun videoda gösterimi:



Doğru cevap görünümü:



Yanlış cevap görünümü:



i. Link Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Link Aktivitesi sekmeleri seçildiğinde, şube seçimi sayfasından sonra yeni link aktivitesi ekleme sayfası ekrana gelir.

Url, eklenecek link aktivitesinin bağlantı adresidir.

j. Sözlük Aktivitesi
Dersi yönetme panelinden, Yeni Aktivite Ekle> Sözlük sekmeleri seçildiğinde, şube seçimi sayfasından sonra yeni sözlük ekleme sayfası ekrana gelir. Genel ayarları yapılıp “Kaydet” butonuna tıklandığında, ders sayfasına eklenir, fakat içinde henüz hiçbir tanımlama bulunmaz. Sözlüğe yeni kavramlar eklemek için, ders sayfasında ilgili sözlük aktivitesinin işlem menüsünden “Kelime Ekle, Düzenle, Sil” sekmesi seçilmelidir. Sözlüğe henüz bir kavram eklenmemişse, kavram listesi aşağıdaki gibi boş gelecektir.



“Yeni Ekle” butonuna tıklayarak yeni kavramlar ve tanımları sözlüğe eklenebilir.



Kelimeler eklendikçe bu kelimeler listede sıralanır.



Kullanıcılar sözlük aktivitesini açtığında, kavramlar ve tanımları aşağıdaki gibi görüntülenir.



• İletişim Aracı Ekleme
Dersi yönetme panelinden İletişim Aracı Ekle> Telegram Aktivitesi sekmeleri seçilerek, ders içi iletişim için bir Telegram aktivitesi eklenebilir. Bu aktivite eklendiğinde Telegram uygulamasında bir grup oluşturulur. Bu aktivitenin içinde yer alan karekodu okutup gruba katılan kullanıcılar, Telegram uygulamasından ders içi iletişime katılabilir. Gruba katılmak istemeyen ya da sadece yazışmaları takip etmek isteyen kullanıcılar, aktivite ismine tıklayarak mevcut yazışmaları görebilirler.



• Şube Yönetimi
Dersi yönetme panelinden “Şubeleri Yönet” menüsü aracılığıyla şube yönetimi sayfalarına geçiş yapılabilir.



a. Yeni Şube Ekleme ve Şube Yönetme
Şubeleri Yönet> Yeni Şube Ekle sekmeleri aracılığıyla şube ekleme sayfasına geçilebilir.



Şube sadece bir programla ilişkilendirilebilir.

Dış anahtar, entegrasyonla ders ve şube eklenen organizasyonlar için önem arz etmektedir. Manuel şube ekleme işleminde boş bırakılmalıdır.

Şube kullanıcılarının bu derse ulaşabileceği başlangıç ve bitiş tarihi verilebilir.

Sadece şube adı girilmesi ve program seçimi mecburidir, diğer ayarlar boş bırakılabilir.

“Kaydet” butonuna tıklandığında, aynı sayfada “Kayıtlı Öğrenciler” ve “Diğer” sekmeleri de aktif olur.

Kayıtlı Öğrenciler sekmesinden şubeye eklenecek öğrenciler belirlenmelidir.

Sadece seçili programda ara ayarı “Evet” seçili ise, Arama bölümünden sadece şubenin kayıtlı olduğu programdaki kullanıcılar aranabilir. “Hayır” seçili ise tüm programlardaki kullanıcılar için arama yapılabilir.

Programa kayıtlı öğrencileri getir butonu ile; şubenin bağlı bulunduğu programa kayıtlı olan, fakat şubeye eklenmemiş kullanıcılar listelenir.

Seçili öğrencileri şubeye ekle butonu ile, listeden seçilen kullanıcılar şubeye eklenir.

Tüm öğrencileri getir butonu ile, şubenin bağlı bulunduğu programa kayıtlı olan, fakat şubeye eklenmemiş kullanıcılar listelenir. Bu butonun “Programa kayıtlı öğrencileri getir“ butonundan farkı, bu listede sayfalama bulunmaz. Tüm kullanıcılar aynı ekranda listelenir.

Listeyi temizle butonu ile, sayfanın solundaki liste temizlenir.

Seçili öğrencileri şubeden çıkar butonu ile, şube listesinde seçilen kullanıcılar şubeden çıkarılır.

Sayfanın altında yer alan “Kaydet” butonuna tıklanmadan, yapılan değişiklikler kaydedilmeyecektir.

Diğer sekmesinden sadece şube silme işlemi yapılabilmektedir.

b. Şube Listeleme
Şubeleri Yönet> Şube Listele sekmeleri aracılığıyla şube listeleme sayfasına geçilebilir. Şubeye kayıtlı olan kullanıcıların listesi bu sayfada yer alır, “Tam Veriyi İndir” butonu aracılığıyla şube listesi Excel formatında indirilebilir.

c. Not Çizelgesi
Not çizelgesi, aktivitelerin ders içindeki not ağırlığını belirlemek ve kanaat notu vermek için kullanılan bir uygulamadır.



Açılan pencerede “Yeni Not Çizelgesi Ekle” butonuna tıklayarak, yeni bir not çizelgesi oluşturulabilir. Not çizelgesi oluşturabilmek için belirlenmesi gereken alanlar, aşağıdaki görselde sırasıyla verilmiştir.



Çizelge İsmi: Not çizelgesine bir isim verilebilir. Eğer özel bir isim verilmezse varsayılan olarak gelen “Not Çizelgesi” ismi kalacaktır.

Not ağırlığı Belirleme: Varsayılan olarak 100 gelen ağırlık belirleme bölümü, öğrencinin kaç puan üzerinden not alacağını belirler. Örneğin bu butona 10 yazarsak öğrencinin notu maksimum 10 olabilir.

Aktivite Seçme: Bu bölümde hangi aktivitelerin not çizelgesine ekleneceğini seçip, eklenen aktivitelerin yüzdelik dilimleri girilmelidir. Yüzdelik dilimlerin toplamı da 100 olmalıdır. Kanaat Notlandırması varsayılan olarak gelir, kanaat notu verilmeyecekse 0 girilebilir.

“Kaydet” butonuna tıklandığında aşağıdaki gibi bir pencere ekrana gelir:



Bu örnekte, “1.Hafta E-ders”, “Ara Sınav” ve “1.Ödev” isimli üç aktivite seçtik. Kanaat notu olarak %10, “1.Hafta E-ders” aktivitesi için %30, “Ara Sınav” aktivitesi için %40, “1.Ödev” aktivitesi için %20 not ağırlığı belirledik. Yüzdelik dilimleri toplam 100 olacak şekilde ayarladık ve “Kaydet” butonuna tıkladık. Bu aşamadan sonra notlandırma sayfasına gidip, öğrencilere kanaat notlarını verebiliriz.

Eğer kanaat notunun yüzdelik dilimini 0 verdiysek, notlandırma yapmadan da yayımla butonuna tıklayarak öğrencilerin notlarını görmesini sağlayabiliriz.

“Notlandırma Sayfasına Git” butonuna tıklandığında aşağıdaki gibi bir pencere ekrana gelir:



Burada yüzdelik dilimleri “1.Hafta E-ders” için 30, “Ara Sınav” için 40, “1.Ödev” için 20 ve kanaat için 10 olarak belirlediğimizden ve ağırlık olarak da 100 seçtiğimizden; öğrenci, e-ders aktivitesinden 100 alırsa 30 puan, sınav aktivitesinden 100 alırsa 40 puan, ödev aktivitesinden 100 alırsa 20 puan ve son olarak kanaat notunu 100 verirsek 10 puan alacaktır. Bu işlemlerin ardından sayfanın aşağısında bulunan “Kaydet” butonuna tıklandığında notlandırma işlemi tamamlanır ve aşağıdaki sayfa ekrana gelir.



Bu notlandırma sayfasındaki “Rapor Verisini İndir” butonuna tıklanarak, Excel formatında rapor indirilebilir. Notlandırma işlemlerini düzenlemek veya değiştirmek için ise “Notlandırma Sayfasına Geri Dön” butonu tıklanmalıdır.

• İletişim Kurma



Derse veya şubeye kayıtlı kullanıcılara duyuru yayınlamak için “İletişim Kur” butonu kullanılabilir.


2.2.7.5. Kullanıcılar
Sistemde kayıtlı kullanıcıları yönetmek, yeni kullanıcı eklemek, grup oluşturmak ve grupları yönetmek için Kokpit’ten Kullanıcılar sekmesi seçilmelidir.



• Yeni Kullanıcı Ekleme
Tek bir kullanıcı eklemek için Kullanıcılar sayfasından “Yeni Ekle” butonu seçilmelidir.

Kullanıcı ekleme sayfasında kırmızı yıldız bulunan satırlardaki alanların doldurulması zorunludur. Diğer alanlar isteğe bağlı doldurulabilir.



Kullanıcı Adı: Eklenen kişinin sisteme giriş yaparken kullanacağı kullanıcı adıdır. Türkçe karakter ve boşluk kullanılmaması tavsiye edilir.

Şifre: Kurum şifre politikasına uygun bir şifre tanımlanmalıdır. Şifre Politikasına Tüm Ayarlar > Şifre Politikası bölümünden ulaşılabilir.

Roller: Kullanıcının sistemdeki rolünü belirler.

Son geçerlilik tarihi: Burada belirtilen tarihten sonra kullanıcı sisteme giriş yapamaz. Boş bırakılırsa, sistemde aktif statüsünde kaldığı sürece giriş yapabilir.

 Zorunlu alanlar uygun şekilde doldurulmuşsa kullanıcıyı sisteme kaydeder.

 Tüm Ayarlar> E-posta Gönderim bölümündeki ayarlar doğru yapılmışsa, kullanıcı sisteme kaydedilir ve e-posta satırında yazan adrese e-posta gönderilir.

• Excel ile Toplu Kullanıcı Ekleme ve Ders Atama
Kullanıcılar sayfasında “İçeri Aktar” butonu ile Excel ile toplu kullanıcı ekleme ve ders ataması yapılabilir.



Adım 1 / 4 Excel dosyasının indirilmesi ve hazırlanması: Kullanıcılar için ders ataması yapılacaksa ve bu ders bir döneme bağlı ise ilgili dönem seçilerek Excel şablonu indirilmelidir. Ders ataması yapılmayacaksa ve ALMS Sistemi dönemsiz kullanılıyorsa dönem seçilmesine gerek yoktur.

İndirilen Excel şablonunda sadece “Kullanıcılar” ve “Ders Kayıtları” sekmelerine veri girilmelidir.





Kullanıcılar sekmesinde yanında * işareti bulunan sütunların doldurulması zorunludur.

Kullanıcı Adı ve şifre, eklenen kişinin sisteme giriş yaparken kullanacağı kullanıcı adı ve şifredir. Türkçe karakter ve boşluk kullanılmaması tavsiye edilir.

Dış anahtar, TCKN ve Cinsiyet sütunları boş bırakılabilir.

Program, kullanıcı tipi gibi başlıkların altında bir hücre seçildiğinde hücrenin sağ tarafında minik bir ok belirir. Bu ok tıklanarak ilgili program ve öğrenci tipi hazır gelen listeden seçilmelidir.



Cinsiyet sütununun yanındaki sütundan ekstra bir sütun başlığı seçilebilir. Bu ekstra alanların eklenmesi zorunlu değildir, isteğe göre eklenebilir.





Kullanıcılar sayfası kişilerin sisteme kaydedilmesi içindir. Ayrıca bu kişilere ders ataması da yapılacaksa, Excel sayfasının Ders Kayıtları sekmesi de doldurulmalıdır.



Kullanıcı, kullanıcının ALMS sistemindeki kullanıcı adıdır.



Ders adı sütununda bir hücreye tıklandığında hücrenin sağında minik bir ok belirir, bu ok seçildiğinde Excel dosyasını indirirken seçilen döneme ait ders listesi ekrana gelir. Kullanıcının atanacağı ders bu listeden seçilmelidir.

Program adı da yine ders adı gibi hazır listeden seçilmelidir.

Şube adı sütununa, ALMS’de ilgili ders altında var olan bir şubenin tam adı girilebilir, ya da yeni bir şube açılacaksa, burada yazılacak bir şube ismi ders içinde otomatik olarak oluşturulur.

Dış anahtar sütunu boş bırakılabilir.

Kullanıcılar sekmesi sisteme yeni kullanıcı eklemek içindir. Ders kayıtları sekmesi kullanıcıları derslere atamak içindir. Sadece kullanıcı kaydı yapılacaksa sadece kullanıcılar sekmesi doldurulmalıdır. Sistemde varolan kullanıcılar için sadece ders kaydı yapılacaksa sadece “Ders Kayıtları” sekmesi doldurulmalıdır.

İlgili sütunlar doldurulduktan sonra, Excel şablonu kaydedilir ve kapatılır.

ALMS’de Excel şablonunun indirildiği birinci adım sayfasında “Devam” butonu tıklanarak ikinci adıma geçiş yapılır.

Adım 2 / 4 Kullanıcı aktarım ayarları:



Kullanıcı Anahtar Alanı: Excel şablonundaki ders atama sayfasında, Kullanıcı sütununda kullanıcıların hangi verisinin kullanıldığını belirtir.

Sınıf Ad Formatı: Ders atamaları için, sınıf(şube) bilgisinin ne şekilde olacağı seçilmelidir. “Kullanıcı Tanımlı” seçildiğinde Excel dosyasında tanımlanan isimle şube açılır.

“Program Adı” seçildiğinde şube adı program ismi olacak şekilde açılır.

“İlk Sınıfın Adı” seçildiğinde derste yer alan ilk şubenin adı sınıf ismi olarak belirlenir.

Sınıf Başlangıç-Bitiş tarihi: Döneme bağlı bir Excel şablonu indirilmişse bu satırlar görünmez, dönemsiz bir şablon indirilmişse açılacak sınıfların başlangıç ve bitiş tarihi belirtilmelidir.

Kullanıcılara E-posta Gönder: Excel listesindeki e-posta sütununa doğru adresler girilmişse ve E-posta gönderim ayarları (Bkz. Tüm Ayarlar > Eposta Gönderim Ayarları) doğru yapılmışsa, bu ayar işaretlendiğinde eklenen kullanıcılara, kullanıcı kaydı ile ilgili e-posta gönderilir.

İlk Girişte Şifre Değişimi Zorunluluğu: Kullanıcı Excel listesinde belirlenen şifre ile sisteme ilk girişini yapar, sonrasında yeni şifre belirleme penceresi ekrana gelir ve kullanıcıdan yeni bir şifre oluşturması istenir.

Kişi Program Bağını Güncelle: Kullanıcı sistemde mevcutsa, fakat Excel şablonunda Kullanıcılar sekmesinde sistemdekinden farklı bir programda görünüyorsa, Excel şablonundaki program esas alınarak program bağı güncellenir.

Şifreleri Otomatik Oluştur: Excel şablonu doldurulurken şifre sütunu boş bırakılır ve “Şifreleri Otomatik Oluştur” seçeneği işaretlenirse, sistem kullanıcılar için otomatik bir şifre oluşturur. Ancak bu şifrelerin kullanıcılara gönderilmesi için e-posta ayarları yapılmış olmalı ve “Kullanıcılara E-posta Gönder” seçeneği de işaretlenmelidir.

Şubeden Excel’de Olmayanları Çıkar: Excel şablonunda Ders Atama sekmesi doldurulmuşsa, derslerin ilgili şubesinde yalnızca Excel dosyasındaki kullanıcılar kalır, daha önceden bu şubelere eklenmiş kullanıcılar şubelerden çıkarılır.

Şubeler Arası Geçişe İzin Ver: Kullanıcı ilgili dersin farklı bir şubesine kayıtlı ise, Excel dosyasındaki şubeye aktarılır.

Adım 3 / 4 Excel Dosyası Yükleme:



Hazırlanıp kaydedilen Excel dosyası, “Seç veya sürükle bırak” butonu aracılığıyla sisteme yüklenmelidir. Dosya yüklendikten sonra “Devam” butonu ile son adıma geçilebilir.

Adım 4 / 4 Dosya Yükleme Sonuçlarını İzleme ve Verinin İşlenmesi
Bir önceki adımda yüklenen dosya için özet veri bu adımda listelenir. Dosyada hatalı bir veri varsa “Hatalı Kayıt” kutucuğunda hata adedi görünür ve “Hatalı Veriyi İndir” butonu aktif olur. Bu durumda hatalı veri cihaza indirilerek kayıtlar kontrol edilmeli, dosya yeniden düzenlenerek yeniden sisteme eklenmelidir.

Hatalı veri yoksa, özet bilgiler kontrol edilip “Seçili Veriyi İşle” butonu tıklanmalı ve veri sisteme yüklenmelidir.

• Gruplar
Kullanıcılar sayfasında sağ üstte yer alan “Gruplar” butonuna tıklanarak Gruplar sayfasına geçilir. Grup sistemi çoğunlukla eğitim sektörü dışında faaliyet gösteren kurumlar tarafından kullanılmaktadır.

Kullanıcı eklenirken grup seçimi yapılmak isteniyorsa, Kokpit > Tüm Ayarlar > Görünüm ayarları bölümünden “Yeni kullanıcı eklemede grup atamasını göster” ayarı “Evet” seçilmelidir.



Excel’le kullanıcı eklerken grup ataması yapılmak isteniyorsa, Excel şablonundaki “Grup Kayıtları” sayfası doldurulmalıdır. (Bkz. Excel ile Toplu Kullanıcı Ekleme )

a. Yeni Grup Ekleme
Gruplar sayfasında, sağ üstte yer alan “Yeni Ekle” butonuna tıklanarak yeni grup ekleme sayfasına geçilir.



Grup isminin girilmesi ve program seçimi zorunludur.

Arama bölümünden, kullanıcı, ders, şube ve grup araması yapılabilir. Aranan veriye bağlı kullanıcılar arama sonuçlarında listelenir. Bu listeden seçilen kullanıcılar, “Seçilmiş Kullanıcıları Gruba Ekle” butonu ile sağda yer alan Grup Listesi’ne eklenir. Yapılan değişikliğin kaydedilmesi için Grup listesinin altında yer alan “Kaydet” butonuna tıklanmalıdır.

b. Gruba Ders Atama ve Atanan Dersleri Düzenleme
Gruplar sayfasında, ders ataması yapılmak istenen gruplar seçilip, “Seçilileri Ata” butonu tıklandığında ders atama penceresi açılır. Açılan pencereden grupların atanmak istendiği dersler seçilip “Kaydet” butonuna tıklanmalıdır. Grup ders ataması yapıldığında, ilgili derse bu grup isminde yeni bir şube açılır ve grup kullanıcıları bu şubede listelenir.

Grubun İşlem menüsünden> Dersler sekmesi seçilerek gruba atanan dersler düzenlenebilir.



• Kullanıcı İşlem Menüsü
Kullanıcılar sayfasında, bir kullanıcının İşlem menüsünden aşağıdaki işlemler yapılabilir:



Simule et: Sistemi kullanıcının gördüğü gibi görmeye imkân sağlar.

Düzenle: Kullanıcı bilgilerinde değişiklik yapmak ve bilgileri görüntülemek için kullanılır.

Son girişler: Kullanıcının sisteme giriş yaptığı son tarih ve saatler görüntülenir.

Derse ata: Kullanıcıyı bir derse atamak ya da atandığı bir dersten çıkarmak için kullanılır.

Şifreyi sıfırla: Kullanıcı için yeni bir şifre belirlenir.

Pasif hale getir: Kullanıcı statüsü pasife alınır. Pasif kullanıcılar sisteme giriş yapamaz.

Sil: Kullanıcı sistemden silinir.


2.2.7.6. Tüm Ayarlar
Kokpit> Tüm Ayarlar> Ayarları Düzenle (Ekranın sağında Araç Kutusunda yer alır) sekmeleri seçilerek Tüm Ayarlar sayfasına geçiş yapılabilir.

a. Genel
Genel menüsünde kurum adı, kısaltması, dil ve dil türü seçeneği yer alır.

b. Görünüm
Ara yüzdeki logolar değiştirilebilir. Uyarı kutucuğunda belirtilen özelliklere uygun görseller eklenerek logo değişikliği yapılabilir.

Liste Boyutu: Liste boyutu ayarı dersler, kullanıcılar gibi arama sayfalarında sayfa başına kaç kullanıcının listeleneceğini varsayılan olarak seçmemize olanak sağlar.

Aktivite Kriterlerini Göster: “Evet” seçildiğinde ders içindeki aktivitelerin bitirme kriterlerini kullanıcıların görmesine olanak sağlar.

Eğitmen Bilgisini Göster: Bu ayar açık olduğunda; eğitmen, sisteme kendisi ile alakalı bilgi eklediyse bu bilgiyi kullanıcılar görebilir.

Aktiviteleri SSO Verileri ile Sınırlandır: ALMS sistemini kendi öğrenci bilgi sistemi ile entegre şekilde kullanan kurumlar için geçerli olan bir ayardır. “Evet” seçildiğinde; entegrasyon yapılan öğrenci bilgi sisteminde, eğitmenlerin ekleyebileceği aktivite sayısı sınırlandırılmışsa, ALMS sisteminde de sınırlandırılır.

Aktivite Filtrelerini Eğitmenlere Göster- Öğrencilere Göster: “Evet” seçildiğinde, ders içindeki aktiviteler filtrelenebilir.

Yeni Kullanıcı Eklemede Grup Atamasını Göster: “Evet” seçildiğinde, kullanıcı ekleme sayfasında, kullanıcının bir gruba eklenebilmesi için grup ataması satırını görünür kılar.

İlerleme Yüzdesini Kullanıcılara Göster: “Evet” seçildiğinde, kullanıcılar derslerinin yüzde kaçını tamamladıklarını görebilirler.

Eski Tarihli Sınıfları Göster: Şube oluşturulurken bir tarih aralığı girilmişse, şubenin süresi bittiğinde otomatik olarak pasife düşer ve sonrasında bu şubedeki kullanıcılar ilgili derslere giriş yapamaz. Bu ayar “Evet” seçildiğinde şube bitiş tarihi geçse de kullanıcılar derse giriş yapabilir.

Ders Sayfasında Hafta Seçimini Göster – Birim seçimini Göster: Hafta seçimi “Evet” seçildiğinde, kullanıcı veya eğitmen ders sayfasında, aktiviteleri haftaya göre filtreleyebilir. Birim seçiminin açık olması durumunda kullanıcı ünite bilgilerini filtreleyebilir.

Pin Kodu ile Kayıt: Şubeye bir pin kodu tanımlanmışsa, kullanıcılar giriş sayfasında bu pin kodunu kullanarak şubeye kayıt olabilir.

Eğitmen Sınıf Oluşturabilir mi? Bu ayar açık olduğunda eğitmenler atandıkları derslerde şube oluşturabilir.

Video Soru Bilgilerini Göster: “Evet” seçildiğinde; video aktivitesine soru eklendiyse, videonun altında soruyu kimin eklediği bilgisi gibi bilgiler görünür.

Eğitmen Ana Sayfası – Kullanıcı Ana Sayfası: Eğitmenin veya kullanıcının ana sayfasında derslerin nasıl görüneceği belirlenir.

Temel İkon Olarak Gravatar Kullanın: Bu ayar açık olduğunda, kullanıcı veya eğitmen profil resmi eklemediğinde, profilinde standart bir resim görünür.

Kullanıcılar Tema Rengini Değiştirebilsin: Bu ayar açık olduğunda kullanıcılar başlık ve menü arka plan rengini kendi panellerine özel değiştirebilir.

Sınav Duyurusunu Göster: “Evet” seçildiğinde, bu ayarın altında “Sınav Duyurusu Metni” kutucuğu belirir. Kullanıcılar sisteme giriş yaptığında, bu bölüme yazılan duyuru metnini görecektir. Sınav dönemi sona erdiğinde bu ayar tekrar “Hayır” seçilmelidir.

Sınavda Önceki Soruya Gitmeyi Engelle: “Evet” seçildiğinde kullanıcı sınav esnasında önceki sorulara geri dönemez.

Teslim Tarihi Dağılımını Takvimde Göster: “Evet” seçildiğinde kullanıcı, ödev aktivitesi gibi son teslim tarihi konulmuş aktivitelerin son teslim tarihini takviminde görebilir.

Eğitmene Sınıf Detayını Göster: Bu ayar açık olduğunda, eğitmen ders içindeki şube yönetme bölümünden şube listesini görebilir.

Teslim Tarihinden Sonra Dosya İndirilmesine İzin Ver: Bu ayar açık olduğunda kullanıcı, aktivitenin teslim tarihi geçmiş olsa da aktivite içinde bulunan dosyayı indirebilir.

Özel CSS: Özel CSS kodları eklenerek, sistemde bulunan yazı tipleri, renkleri vs. değiştirilebilir.

Şube Adı Gösterim Şekli – Ders Adı Gösterim Şekli: Şube ve ders adının görünümü bu kutucuklarla özelleştirilebilir. Şube ve ders isimlerine program bilgisi, birim bilgisi vs. eklenebilir. (Örneğin şube isminde program ismi de görünsün isteniyorsa “$classname ($programname)” olarak değiştirilebilir.)

Kullanıcılara Ders Değerlendirme Puanlarını Göster: “Evet” seçildiğinde kullanıcılar aktiviteleri 5 yıldız üzerinden değerlendirebilir.

Dil Seçimini Sürekli Göster: “Evet” seçildiğinde tüm kullanıcı panellerinde sağ üst menüde dünya simgesi görünür, bu simge ile arayüz dili değiştirilebilir.

Şube Açıklamasını Göster: Bu ayar açık olduğunda; derse şube eklerken bir açıklama eklenmişse, bu açıklamayı kullanıcılar da görebilir.

Video Kullanım Mesajını Göster: Bu ayar açık olduğunda, kullanıcılar video aktivitesini izlerken ‘’Videoları ileri sardığınızda tamamlanmayacaktır.’’ uyarısı görünür.

Videoların İleri Alınmasını Engelle: Bu ayar açık olduğunda kullanıcı dersin içindeki videoyu ileri alamaz.

Zorunlu Tek Video İzlenme: Bu ayar açık olduğunda; dersin içindeki tek videonun kullanıcının karşısına ilk olarak çıkması sağlanabilir.

Kullanıcılara Canlı Ders Katılım Yüzdelerini Göster: Bu ayar açık olduğunda, kullanıcılar sanal sınıf aktivitesinin yüzde kaçını tamamladıklarını görebilir.

Mesaj Detayını Göster: “Evet” seçildiğinde mesaj yollayan kişinin isim, soy isim, e-posta gibi daha detaylı bilgileri görüntülenir.

Ders Yöneticisini Eğitmen Olarak Göster: “Evet” seçildiğinde, derse bir ders sorumlusu eklenmişse, bu kişiyi kullanıcılar o dersin eğitmeni olarak görür.

Aktiviteleri Alfabetik Olarak Sırala: Bu ayar açık olduğunda ders içindeki aktiviteler alfabetik sıra ile sıralanır.

Kullanıcı Profilini Düzenleyebilsin – Profil Fotoğrafını Değiştirebilsin: Bu ayarlar açık olduğunda kullanıcı kendi profilini düzenleyebilir ve profil fotoğrafını değiştirebilir.

Video Aktivitesini Otomatik Başlatma – Ses Dosyasını Otomatik Başlatma: Bu ayarlar açık olduğunda, aktivitenin içindeki ses ve video, kullanıcı o aktiviteye girdiğinde otomatik olarak başlar.

Kullanıcı Hızlı Erişim Sayfası: Bu ayar açık olduğunda, kullanıcı sisteme giriş yaptığında, yakında başlayacak veya başlamış durumda olan aktiviteler, hızlı erişim sayfasında direkt görüntülenir.

Yeni Forum Başlığında E-mail Gönderilmesin: “Evet” seçildiğinde, oluşturulan yeni forum için kullanıcılara otomatik e-mail gönderimi yapılmaz.

c. Kişiler
Kurumunuz için teknik bölüm, faturalandırma ve yönetimsel konularda, ALMS destek birimlerinin kiminle irtibata geçmesini istiyorsanız, bu kişilerin iletişim bilgileri bu bölüme eklenmelidir.

d. Senkronizasyon – Web API
Bazı özel entegrasyonlarda bu ayarların kullanılması gerekebilir. Bu ayarlarda değişiklik yapmadan önce ALMS destek birimleri ile iletişime geçilmelidir.

e. E-posta Şablonları
Kullanıcılara gönderilen e-posta şablonlarında değişiklik yapılabilir.

f. Giriş/Çıkış Ayarları
Kullanıcılar sisteme giriş ya da sistemden çıkış yaptıklarında farklı sayfalara yönlendirilmek isteniyorsa, bu ayarlar kullanılabilir.

g. Giriş Sayfası Görünümü
Tüm kullanıcılar için ALMS giriş sayfasında değişiklik yapılabilir. Bu ayarlar ile giriş sayfasındaki arka plan resmi değiştirilebilir, sayfa altlığı eklenebilir, duyuruların sistem girişinde görünmesi sağlanabilir.

h. E-posta Gönderim
ALMS üzerinden kullanıcılara e-posta gönderilmek isteniyorsa e-posta gönderim ayarları yapılmalıdır. Kullanıcı oluşturulduğunda ya da son teslim tarihleri ve yeni aktiviteler için e-posta gönderimi yapılıp yapılmayacağı da burada belirlenir.

i. SMS
ALMS üzerinden kullanıcılara SMS gönderilmek isteniyorsa SMS gönderim ayarları yapılmalıdır.

j. Perculus Ayarları
ALMS ile Perculus ve Perculus Plus sistemlerini entegre etmek için Perculus ayarları yapılmalıdır. Bu ayarlar ALMS Destek birimleri tarafından yapılmaktadır.

k. Sertifika
Sertifikalarim.com ve ALMS sistemini birlikte kullanan kurumlar için, ilgili entegrasyon Sertifika ayarlarından yapılmaktadır.

l. Sosyal Medya
Kullanıcıların sisteme Facebook, Twitter gibi sosyal medya hesaplarıyla giriş yapabilmelerine imkân sağlar. Bu ayar sayfasında gerekli API bilgilerini girerek bu entegrasyon sağlanabilir.

m. Şifre Politikası
Şifre sıfırlamayı ve geri almayı aktif hale getirme, yanlış şifre girme limiti, şifrenin belirlenme şartları gibi ayarların bulunduğu sekmedir.

n. Web Site Adresleri
ALMS sistemine alternatif adreslerden de erişilebilsin isteniyorsa alan adı yönlendirmesi sonrası yeni adresler buradan eklenmelidir.

o. Özel Alanlar
Sisteme kullanıcı eklerken, kullanıcı ekleme sayfasındaki bilgiler haricinde ayrıca kullanıcı bilgileri eklenmek isteniyorsa, yeni özel alanlar belirlenebilir. Yeni özelliğin hangi tipte olacağı ve zorunlu alan olup olmayacağı seçilmelidir.

p. Dosya Seçici
Dosya seçici seçeneği aktif edildiğinde, Google Drive, Dropbox ve Youtube gibi harici uygulamalara entegrasyon sağlanabilir, böylece bu uygulamalardan dosya yüklenebilir.

q. Sosyal Api’ler
Ders içinden Telegram aktivitesi eklenebilmesi için sosyal api’ler ayarları aşağıdaki gibi yapılmalıdır. https://my.telegram.org adresine giriniz.

1. Api’ye bağlanacak telefon numarasını giriniz.

2. İlgili işlem takip edilerek login olunuz.

3. Api development tools linkini seçiniz.

Açılan ekranda:

1. Apptitle Bölümüne herhangi bir isim veriniz.

2. Short Name bölümüne herhangi bir isim veriniz.

3. Butona tıklayıp api application oluşturunuz.

4. Yeni açılan ekranda:



Bu iki kodu alınız.

ALMS Ayarlar sayfasında bulunan sol menüden Sosyal Api’ler alanına geçiniz.

Açılan ekranda Telegram’dan biraz önce oluşturmuş olduğunuz App api_id ve App api_hash bilgilerini telefon numarası bilginizi de ekleyerek giriniz.



Daha sonra kodu gönder butonuna basınız.



Telegram hash kodu alanı üst kısımdaki girdiğiniz bilgilerin doğru olması halinde otomatik olarak gelecektir. Bu kodu değiştirmeyiniz. Telegram telefon kodu alanı ise numaranızın bağlı olduğu Telegram hesabınıza gelecektir. O kodu Telegram telefon kodu alanına girip kaydediniz. Api ayarlarınız tamamlanmıştır. (Bkz. İletişim Aracı Ekleme )

r. Sistem Ayarları

Sınavda Kullanıcı Hareketlerini Kaydet: “Evet” seçildiğinde kullanıcıların sınav hareketleri kaydedilir. Çok fazla kullanıcının sınava gireceği dönemlerde, sınav hareketlerinin kaydedilmesi sistemi ağırlaştırabilir, bu nedenle yoğun sınav dönemlerinde bu ayar kapatılabilir.

Anketi Kullanıcı Giriş Yaptığında Öncelikli Göster: İletişim Araçları’ndan, cevaplanması zorunlu bir anket yayınlayabilmek için bu ayar “Evet” seçilmelidir. (Bkz. Yeni Anket Ekleme )

Program Yöneticisi Panoya Ulaşabilmeli: “Evet” seçildiğinde, program yöneticileri, ana sayfada kendi programlarına özel pano ekranına ulaşabilir.

Eğitmen Şifre Değiştirebilmeli: Bu ayar açık olduğunda eğitmen kullanıcıların şifrelerini sıfırlayabilir. Eğitmenler ders içinden Şubeleri Yönet> Şube Listele sekmelerini seçtiğinde listenin sağında şifre sıfırlama seçeneği görünecektir.